image

15 tips voor een direct e-mailing

Hoe schrijft u een direct e-mail? Er is veel onderzoek gedaan naar welke lengte van de tekst en welke woordkeuze het beste scoort bij de lezers. Daar kunt u uw voordeel mee doen! Past het niet bij uw organisatie om rigide met zulke richtlijnen om te gaan, wees dan niet bang uw eigen vrijheid te pakken en op creatieve wijze uw eigen identiteit aan uw tekst te geven.

  1. Gebruik maximaal 150 woorden. Als het kan is minder nog beter.
  2. Trek aandacht met een opvallende korte tekst over het onderwerp.
  3. Zet een duidelijke titel bovenaan de e-mail: geef aan waar de mail over gaat!
  4. Prikkel de lezer met een treffende tekst: spring in op zijn behoefte of probleem.
  5. Geef in de eerste alinea of liefst in de eerste vier woorden van de eerste zin expliciet aan wat u verwacht van de lezer.
  6. Speel in op het verlangen met zinnen als: “Profiteer van deze unieke buitenkans!” of “Zorg ervoor dat u niet te laat bent”.
  7. Maak de actie urgent: gebruik woorden als nu, meteen, direct.
  8. Gebruik ook andere positieve signaalwoorden als voordelig, gratis, korting, snel, uniek, bijzonder etc.
  9. Plaats tussenkopjes boven de alinea’s.
  10. Vergemakkelijk het scannen van de tekst door gebruik van opsommingen.
  11. Werk duidelijk toe naar een aanbod of actie, waarmee u dus aansluit op de behoefte van uw lezer of waarin u een antwoord biedt op zijn vraag.
  12. Schrijf wat de lezer moet doen: formuleer een duidelijke call-to-action. Zoals bellen, klikken op een link of button naar een website of webshop, aanmelden voor een nieuwsbrief etc. Denk hierbij aan “Kijk nu hoeveel u kunt besparen!” of “Bestel nu met korting”. Dit mag u gerust een keer herhalen.
  13. Schrijf met humor waar dat kan. Spring in op actualiteiten of het seizoen.
  14. Laat je waardering blijken door in te gaan op de langere relatie die u hebt met de ontvanger “Wilt u net als vorig jaar profiteren van de scherpste aanbiedingen?” of “Volgende week ontvangt u als trouwe klant weer een exclusieve aanbieding”.
  15. Sluit af met een blik op de mooie toekomst: “Met deze comfortabele tuinset zit u wel goed in de zomer!”, als u een tuinset aanbiedt.

Alles draait om waarde

Zodra u genoemde richtlijnen ter harte neemt, en er lekker eigenwijs hier en daar van afwijkt, hebt u al snel een prima direct e-mail. Een mooie vormgeving is ook een aanrader: het oog wil ook wat. En hoewel er uitgebreide onderzoeken zijn gedaan naar de meeste effectieve mailteksten… het gaat erom wat u te bieden hebt. Waarde! Als u uw lezer kunt overtuig dat hij uw product nodig heeft, heeft uw mailing succes.

Kunt u wel wat ondersteuning gebruiken bij schrijven van een mailing?

Bel dan vandaag nog: 06 313 766 58 of mail naar mc.hendriks@hotmail.com.

Advertisements

Een gedachte over “15 tips voor een direct e-mailing

  1. Pingback: Slimme marketing of gewoon slordig? – Marije Hendriks

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s