Slimme marketing of gewoon slordig?

foto markt

Tijdens mijn hbo-studie marketing management gaf mijn docent marketing een interessante casus mee. Het ging over een succesvolle snackfabrikant met een goed werkende marketing en sales strategie, met als resultaat een hoge omzet. Onze opdracht was een marketingplan te maken met uiteraard als doelstelling de winst te verhogen.

Makkelijk meer winst behalen met demarketing

Samen met drie andere studenten gingen we op onderzoek uit. We verzamelden allerlei info over de markt en de branche. Onze oplossing was het verhogen van de productie, hoewel die nauwelijks uit te breiden was. Maar toch. Het was een prima conclusie, ons verslag zag er goed uit en dus kregen we een 8. Mooi! Maar wat zei mijn docent? De makkelijkste manier om meer winst te maken was demarketing. Dat komt neer op marketingkosten verlagen: snijden in de promotie en het verlagen van de inzet van de verkopers die langs alle snackbars in Nederland gingen.

Verwaarlozing

Aan deze case denk ik terug als ik zie dat ondernemers hun website verwaarlozen. Oké, een huisschilder hoeft niet uitstekend Nederlands te kunnen schrijven om kozijnen prachtig te schilderen, maar hij kan toch wel even iemand de taalfouten op zijn website laten verbeteren?

Onleesbare e-mails

En als ik een ellenlange e-mail binnenkrijg zonder tussenkopjes waarin de ondernemer zijn hart lijkt uit te willen storten onder zijn schijnbaar (maar ik vind dit moeilijk te geloven) duizenden mensen in zijn mailinglijst, dan erger ik me. Ondernemen vanuit het hart is prima. Maar maak dan ook gebruik van de algemeen bekende richtlijnen voor het schrijven van een direct e-mail.

Als u veel waarde biedt, reageren klanten toch wel…

Zodra u genoemde richtlijnen ter harte neemt, en er lekker eigenwijs hier en daar van afwijkt, hebt u al snel een prima direct e-mail. Een mooie vormgeving is ook een aanrader: het oog wil ook wat. En hoewel er uitgebreide onderzoeken zijn gedaan naar de meeste effectieve mailteksten… het gaat erom wat u te bieden hebt. Waarde! Overtuig uw lezer over de waarde van uw product.

De reactie van de ontvanger

En daar kom ik weer bij die ondernemer die zijn lezers onleesbare e-mails stuurt. Wanneer de waarde van een product groot is, en er veel vraag naar is, dan doet het er minder toe hoe de tekst is opgebouwd. We zouden kunnen zeggen: een ondernemer die het lef heeft om al die tips voor het schrijven van direct e-mails naast zich neer te leggen is blijkbaar zeer succesvol en overtuigd van een glorieuze click-through-rate. Wellicht reageert de lezer daar onbewust op door inderdaad op het aanbod in te gaan. Het intrigeert mij in ieder geval wel.

Een blijk van succes…

Dus wat doet zo’n ondernemer? Is de buitenschilder zo succesvol dat de gebrekkige taal op zijn website er ècht niet toe doet omdat zijn agenda al vol opdrachten zit?  Schrijft de ondernemer ellenlange e-mails die niet snel te lezen zijn om de volle aandacht van lezers te trekken? Het zou kunnen.

of een gemiste kans?

Wat denkt u? Ik denk dat de schilder een kans laat liggen. Het is gewoon jammer dat hij de content van zijn website niet op orde heeft. En ik hoop dat die andere ondernemer in de toekomst zijn e-mails wél duidelijk opbouwt en beknopt houdt. Want iedereen heeft een volle inbox. En iedereen heeft wel iets leukers te doen dan onduidelijke reclame-uitingen lezen. Toch?

Laat geen kansen liggen

Kunt u wel wat ondersteuning gebruiken bij het schrijven, herschrijven of redigeren van uw teksten? Bel me dan snel: 06 313 766 58 of mail naar mc.hendriks@hotmail.com.

Fotocredits @Compfight

Geef een reactie

