portretfoto-blog

Waarom is jouw corporate story belangrijk?

Gisteravond nam ik deel aan een inspirerend online webinar van Ninke van der Leck en Zarayda Groenhart. Het onderwerp was: ‘Kom met je verhaal in de media’. Daarin kwam ter sprake hoe je ontdekt wat je eigen verhaal is, wat de waarde ervan is en hoe je daarmee de aandacht van diverse media kunt aantrekken. En dus nieuwe klanten!

Ik doe niks liever dan in gesprek gaan met ondernemers of medewerkers van een organisatie om erachter te komen wat hun unieke kracht is. Hoe moeilijk het ook is om mezelf te zien als iemand met een noemenswaardig verhaal, ik zie wel bij ándere ondernemers wat hen bijzonder maakt. Een kwestie van luisteren en goed kijken.

3 voorbeelden van krachtige corporate stories

Voorbeeld 1: frisse start na een allesvernietigende brand
Ik heb laatst een kleine opdracht gedaan voor een specialist in zonweringen, terrasoverkappingen en garagedeuren die op een avond zijn héle zaak zag afbranden. Hij heeft daarna gewoon de draad weer opgepakt. Met frisse moed heeft hij deze zomer een nieuwe start gemaakt met een prachtige nieuwe showroom.

Daar zie je direct de kracht van de ondernemer. Een doorzetter pur sang! Een verhaal hoeft echt niet lang of complex te zijn om noemenswaardig te zijn. Voor deze ondernemer kun je alleen maar bewondering hebben, toch? Dat is dus zijn verhaal waarmee hij zich kan onderscheiden van zijn concurrenten!

Voorbeeld 2: succesvolle vrouw in een mannenwereldje
Ik raakte ook geïnspireerd door een vrouwelijke ondernemer die haar eigen garagebedrijf begint! Hoe stoer is dat? Zij wil bewijzen dat ook een vrouw succesvol kan zijn in dit mannenwereldje. Daarnaast kent ze de branche heel goed en kun je haar op het gebied van auto’s niks wijsmaken. Het zit gewoon in haar bloed! Als uit je verhaal zoveel zelfvertrouwen en liefde voor het vak blijkt – en als iedereen jouw verhaal kent – dan komen de klanten echt wel vanzelf naar je toe.

Voorbeeld 3: bouwkundig tekenaar heeft goedlopende eigen zaak ondanks dyslexie
Tijdens een etentje leerde ik een bouwtechnisch tekenaar kennen die schitterende huizen tekent. Hij weet waarschijnlijk niet eens dat hij een enorm krachtig verhaal heeft (ik zal daar gauw eens met hem over praten). Hij vertelde me dat hij net als mijn dochter dyslexie heeft. Behulpzaam als hij is gaf hij me heel goede tips om haar beter te ondersteunen.

Weet jij hoe moeilijk het is om goed mee te komen in de klas als je dyslexie hebt? Nou, heel moeilijk. Er is op school en thuis heel veel extra oefening nodig om het leesniveau en -tempo van de rest een beetje bij te kunnen houden.

Dus dat deze ondernemer een pittige hbo-opleiding heeft afgerond en nu als zelfstandig ondernemer succes heeft met iets waar hij duidelijk heel goed in is… petje af! Wat een doorzetter ben je dan. Als dat niet de kwaliteiten van een persoon duidelijk maakt, dan weet ik het ook niet meer. Een dijk van een verhaal ligt hier voor het oprapen.

Waarom ziet een ondernemer niet welk prachtig verhaal hij heeft?

Tja, het is een klein probleempje dat ondernemers vaak niet beseffen dat hun verhaal de moeite waard is! Het zal bescheidenheid zijn. Meestal zet je jouw product, dienst of oplossing centraal. Niet jezelf. Je vind jezelf misschien niet zo bijzonder.

Dus waarom moet je toch op zoek gaan naar jouw verhaal?

Als je zelf zichtbaar wordt, kunnen mensen zich herkennen in jouw verhaal. Marketing is emotie. Als jij emotie kunt losmaken bij de bezoeker van jouw website, dan komt hij naar jou. En niet naar je concurrent.

Zo schrijf je jouw corporate story

Met story telling maak je duidelijk waar jij als ondernemer voor staat. Probeer eens antwoord te geven op deze vragen. Wat was jouw drijfveer om voor jezelf te beginnen? Waarom doe jij wat je doet? En hoe? Hoe ziet jouw stipje op de horizon eruit? Naar welk ideaal werk jij toe? Misschien vind je dit allemaal moeilijk te beantwoorden en helpt deze vraag je: Wat had jij eerder willen weten en wat wil jij dus overbrengen aan anderen?

Maak doordacht gebruik van jouw corporate story

Als je jouw verhaal kent, kun je dat ook in elke uiting laten doorklinken. Dan pak je jouw marketing aan op jouw eigen authentieke manier. Vanuit je eigen kracht en zelfvertrouwen. Kun jij de ziel van je organisatie bloot leggen? Dan heb je een streepje voor!

Het spreekt voor zich dat ik je graag help om je eigen corporate story te herkennen en met pakkende woorden te schrijven. Natuurlijk draag ik ook graag ideeën aan om met jouw eigen verhaal klanten aan te trekken.

Heb je een vraag over story telling? Laat dan een reactie achter!

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s