persbericht-zorg-voor-een-passende-foto

Voeg een relevante foto toe aan je persbericht

Heb je nieuws en wil je een persbericht schrijven? Stuur dan altijd een mooie foto mee. De kans dat je persbericht wordt geplaatst wordt daardoor veel groter! In deze blog leg ik uit waarom én geef ik 7 handige tips voor het gebruik van een foto bij je persbericht.

Kranten plaatsen graag een foto bij een artikel. Dat wist ik wel, maar dat ze dat zó graag doen…

Als je foto er té mooi uitziet

Een week geleden verspreidde ik een persbericht over de opening van een nieuw kantoor van een opdrachtgever. De deadline naderde en ik vroeg mijn opdrachtgever of hij een foto had van het kantoor, liefst met wat vrolijke medewerkers erbij. Dat had hij helaas niet. Er waren wel twee andere foto’s beschikbaar.

De ene foto was ietwat korrelig. Het kantoor stond erop, maar het plaatje oogde behoorlijk triest door de bewolking. Ook stonden er geen medewerkers op. De andere foto was speciaal voor reclamedoeleinden gemaakt: een vrolijke medewerker op het strand. Iets té mooi en niet echt relevant. Een moeilijke keuze dus.

Mijn opdrachtgever gaf aan de mooie reclamefoto mee te willen sturen met het persbericht. Zo gezegd, zo gedaan. Maar wat gebeurde er? Eén krant wilde zo graag een foto van het kantoor, dat de redactie zelf op zoek ging op internet. Maar iets in die zoektocht ging blijkbaar mis, want de foto die uiteindelijk bij het artikel werd geplaatst is van een heel ander kantoor!

Kranten willen een relevante, scherpe en liggende foto. Liefst met lachende mensen die iets doen (als dat past bij de inhoud van je persbericht).

Waarom een foto bij je persbericht?

Het voordeel werkt twee kanten op. Enerzijds wil een krant dat lezers de tijd nemen om de artikelen lezen, zodat zij ook de advertenties zien. Dus als er een mooie foto wordt aangeleverd, is de kans op plaatsing groter. Anderzijds zorgt een foto die de aandacht trekt en interesse van de lezer opwekt ervoor dat je artikel door meer mensen wordt gelezen, zodat jouw boodschap zich beter verspreidt.

7 tips voor een foto bij je persbericht:

  1. De foto moet minimaal 1 MB groot zijn.
  2. Lever alleen een liggende foto aan. Een staande foto wordt niet geplaatst.
  3. De foto moet een JPG-bestand zijn. Maak je een foto met je mobieltje? Stel die dan in op JPG Fine.
  4. Lachende mensen die actief ergens mee bezig zijn scoren altijd goed (tenzij er niks te lachen valt, natuurlijk).
  5. Zorg voor een eigen foto óf informeer bij de fotograaf of je de foto (gratis) mag gebruiken.
  6. Vergeet niet in de ‘Noot voor de redactie’ de naam van de fotograaf te vermelden en dat de foto rechtenvrij geplaatst mag worden.
  7. Een fotobijschrift met de namen van de personen of een beschrijving van de locatie, datum en plaats van een gebeurtenis mag niet ontbreken.

Aan de slag

Heb jij ook nieuws en wil je dat je persbericht wordt geplaatst door de kranten in je omgeving? Ik ondersteun je graag in het schrijven van een persbericht met een goede opbouw en een krachtig verhaal. Als jij dan zorgt voor een goede foto, is de kans dat je persbericht wordt geplaatst groot!

Wat is jouw ervaring?

Is het jou ook eens overkomen dat er iets mis ging bij de redactie (of pakte je zelf het schrijven of verspreiden van een persbericht niet helemaal goed aan)? Laat dan een reactie achter, zodat anderen ervan kunnen leren. Alvast bedankt!

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s