Wil jij echt contact maken met je klant?

Wat gaf het vorige week een heerlijk gevoel om op vijftig visitekaartjes een hartelijke kerstwens te schrijven en er daarna een lekker kerstchocolaatje aan te hangen! Deze kleine attenties werden afgelopen zaterdag in goodiebags uitgedeeld tijdens de kerstborrel van MKB Duiven, waar ook de leden van Ondernemend Westervoort waren uitgenodigd. Omdat ik daar lid van ben, kwam ik ook even langs om te netwerken en te genieten van de gezelligheid.

Een positieve intentie voor onbekenden

Het schrijven van zoveel kerstwensen is een prettig en bijna meditatief klusje. Dit zou ik wel vaker willen doen. Want hoe vaak komt het eigenlijk voor dat je met een positieve intentie denkt aan zoveel onbekende mensen? Dat je op elk visitekaartje een wens schrijft  en echt even stilstaat bij de mensen die de kaartjes gaan lezen?

Het voelt goed om in gedachten contact te maken met deze mensen, die ik niet eens allemaal ken. Het is de positieve intentie die dit klusje zo leuk maakt. Het is een moment van contact maken met een ander, aandacht geven aan de ander.

En dát is waar communicatie om draait:

Contact maken. Aandacht geven.

De prachtige persoonlijke aard van ondernemers

Terwijl ik al die kerstwensen schreef, keek ik terug op het afgelopen jaar en dacht aan hoe hard mensen soms kunnen zijn voor elkaar, terwijl samenwerken met begrip voor elkaar zoveel meer kan opleveren. Daarom is het fijn om te ervaren hoe menselijk, hartelijk en welwillend ondernemers kunnen zijn voor andere ondernemers, opdrachtgevers en klanten.

Ondernemers praten vol passie over hun bedrijf

In persoonlijke gesprekken, bijvoorbeeld tijdens netwerkbijeenkomsten, ervaar ik vaak hoeveel passie een ondernemer heeft voor zijn bedrijf, hoeveel hij doet om zijn klanten te helpen en hoeveel hij investeert in de maatschappij, zoals door sponsoring van plaatselijke sportverenigingen. Die persoonlijkheid mag wat mij betreft veel meer naar buiten worden gecommuniceerd.

Laat zien wie jij bent

Daarom hoop ik dat jij als ondernemer komend jaar jouw persoonlijkheid meer wilt laten zien met behulp van de communicatiemiddelen die je gebruikt. Denk aan de teksten op je website, brochure of social media. Het is voor klanten echt fijn om jou als persoon te leren kennen.

Echt contact maken met je klanten

Het maakt je heel aantrekkelijk en het schept vertrouwen als jij laat zien wie jij bent. Iedereen snapt dat het goed is voor je omzet als je doelgroep je aantrekkelijk vindt en je vertrouwt. Daarnaast kun jij beter contact met je klanten maken als jij je inleeft in hun gevoelens. Zo maak je écht contact met je klanten. Want we zijn toch allemaal maar gewoon mensen die opbloeien van positief en hartelijk contact?

Maak een plan voor meer persoonlijke communicatie

Denk jij nu: ‘Inderdaad, mijn brochures en mijn website mogen best wel meer laten zien van mijn persoonlijkheid’, dan ga ik graag met je in gesprek over jouw wensen, twijfels en vragen. Dan help ik jou met het bedenken van plannen die goed passen bij jou en jouw bedrijf. Zodat iedereen kan kennismaken met jou:

  • Waar sta jij voor?
  • Wat houdt je bezig?
  • Wat vind je belangrijk?

Ik help je graag, dit gaat je lukken!

Samen kunnen we brainstormen om goede ideeën te verzamelen die gemakkelijk, met of zonder mijn hulp, te realiseren zijn. Een half uur brainstormen kan al een heel effectieve plannen opleveren, dus maak er gewoon eens de tijd voor.

Heeft deze blog iets losgemaakt bij je en wil je dieper op dit onderwerp ingaan? Bel me dan op 0631376658 of mail naar mc.hendriks@hotmail.com.

Graag maak ik kennis met je, omdat ik graag contact heb met inspirerende ondernemers en er enorm veel energie van krijg om met ondernemers samen te werken aan hun ideaal of doel.

Ik hoop dat ik jou mag helpen je communicatiedoelen te bereiken. Met plezier denk ik met je mee en lever ik een bijdrage aan jouw succes in 2017.

Prettige feestdagen en een gezond, gelukkig en liefdevol nieuwjaar!

Geef een reactie

