social-media-content-1

Maak je volgers blij: 10 tips om met gemak Social Media content te schrijven

Wil je nu écht werk maken van online marketing? Vind je het tijd om je social media doelgericht in te zetten, maar heb je geen inspiratie? Dat is heel herkenbaar. Veel ondernemers zien er tegenop om dagelijks iets te delen op social media, laat staan om een complete contentkalender te vullen. Toch is het niet zo moeilijk om je volgers blij te maken met waardevolle content.

Hier komen de 10 tips:

Tip 1: Let op de 70/20/10-regel!

Wees je er bij het opstellen van je contentmarketingplan van bewust dat je volger niet zit te wachten op een lading promotionele berichten. Hoe aantrekkelijk het ook lijkt om je bedrijf of je aanbod steeds opnieuw te promoten, trap niet in deze valkuil.

Als jij laat blijken dat jij expert bent op het gebied waar jouw volger een probleem heeft, dan houd je zijn of haar interesse het beste vast door waardevolle informatie te delen. Een handige leidraad hiervoor is de 70/20/10-regel.

Richt 70% van je content op de interesses en behoeftes van je doelgroep. Deze waardevolle content schrijf je zelf. Maak het jezelf gemakkelijk door 20% van je berichten te baseren op content die door anderen is geschreven. Denk aan het delen van nieuwsberichten, trends of events met daarbij je eigen toelichting of commentaar. Let erop dat het wel echt waardevol moet zijn voor je doelgroep. Probeer jezelf te beperken door ongeveer 10% van je content promotioneel te laten zijn.

Tip 2: Bied oplossingen voor problemen

Hoe bedenk je waardevolle content?

Stel dat je op maat gemaakte kasten verkoopt. Geef dan praktische tips voor het opruimen van de troep: de grootste ergernis van je volgers! Denk daarbij aan elk denkbare rommelhoek in het huis, de garage of de schuur van jouw volgers. Laat zien wat jij al eerder hebt gemaakt, want dan zien jouw volgers hoe mooi jouw op maat gemaakte kasten eruit zien én je laat meteen zien dat je er ervaring mee hebt (dat schept vertrouwen!).

Of geef tips hoe je een houten kast onderhoudt… hoe je vlekken verwijdert… hoe je beschadigingen netjes wegwerkt… hoe je grote meubels het beste kunt verplaatsen zonder je je rug teveel te belasten… hoe je grote meubels vervoert zonder ze te beschadigen…

Ga zo maar door.

Tip 3: Geef antwoorden op vragen

Een andere manier om waardevolle content te bedenken, is door je in te leven in de vragen die leven bij jouw volgers.

Stel dat je op maat gemaakte kasten verkoopt… – we zijn nu toch zo lekker op dreef – leg dan bijvoorbeeld uit wat de kenmerken en voordelen zijn van de verschillende soorten hout die je gebruikt… leg uit waarom je houten meubilair niet met schoonmaakmiddel moet schoonmaken, maar met een speciale meubelolie…. leg uit hoe jij te werk gaat… leg uit waar je volgers op moeten letten bij het ontwerp van een kast… enzovoorts.

Tip 4: Spring in op de actualiteiten

Een actualiteit kan over je bedrijf gaan. Natuurlijk kun je een foto delen van die mooie trapkast waar dat grote samengestelde gezin nu zo blij mee is. Maar denk ook eens aan je nieuwe medewerkers, pas binnengekomen materiaal, je deelname aan een beurs en ga zo maar door.

Mooi is het als je kunt aansluiten op het nieuws. Misschien houd jij je als meubelmaker heel verantwoord bezig met het milieu en kies je bewust voor hout met een bepaald keurmerk. Daar is af en toe nieuws over: mijn ervaring is dat je met Twitter goed op de hoogte blijft door bepaalde experts te volgen. Dit nieuws kun jij dan weer delen met je volgers.

Als kastenmaker zou je ook kunnen kijken of er online fotoreportages zijn van Bekende Nederlanders met een mega-inloopkast waar elke vrouw van droomt. Misschien vind je grappige filmpjes zoals die van MTV Cribs. Vergeet niet jouw eigen commentaar of mening toe te voegen!

Tip 5: Kijk wat je concurrenten doen

Als je het even echt niet meer weet, kijk dan wat je concurrenten delen op social media. Ga niet kopiëren (want jij wil je juist onderscheiden van je concurrenten), maar laat je inspireren.

Tip 6: Vraag het aan jouw volgers!

Als jij in elk bericht vraagt om interactie, krijg je waarschijnlijk ook wel eens vragen. Logisch dat je dan in een reactie meteen antwoord geeft, maar vergeet niet dat het onderwerp waarschijnlijk een heel goed onderwerp kan zijn om dieper op in te gaan. Bedenk ook welke onderwerpen er vaak worden besproken tijdens een verkoopgesprek. Wat is voor je ideale klant de aanleiding om met je contact op te nemen? Welke vragen, problemen of zorgen komen tot uiting in een persoonlijk gesprek? Welke twijfels heeft je klant voordat hij overgaat op aankoop? De twijfels kun je weghalen door gerichte content te schrijven.

Tip 7: Deel wat je bezighoudt

Je volgers willen jou leren kennen op zakelijk gebied, maar ook op persoonlijk gebied. Zeker als je een zelfstandig ondernemer zonder personeel bent, is het belangrijk dat mensen jou als persoon leren kennen. Jij bént namelijk je bedrijf! Overdrijf het niet, maar laat af en toe zien wat jou persoonlijk interesseert.

Tip 8: Splits je blog op in stukjes

Steeds opnieuw een onderwerp verzinnen kost veel tijd, moeite en energie. Misschien denk je vaak: waar moet ik nu over schrijven? Je kunt het jezelf gemakkelijk maken. Plaats op je website één blog met bijvoorbeeld ‘5 tips om je houten vloer mooi te houden’ en deel vervolgens op je social media 1 tip per dag. Dat schiet lekker op!

Tip 9: De contentkalender

Eigenlijk kun je er niet omheen. Als je regelmatig berichten wilt delen zonder elke dag tijd kwijt te zijn aan het zoeken naar een goed onderwerp, is een contentkalender wel zo handig. Hierop staan bijvoorbeeld feestdagen, vakanties en bijzonder dagen met een thema waarop je kunt inhaken. Het prettige aan een kalender is dat jij overzicht hebt over waar je de komende tijd over wilt communiceren. Contentkalenders zijn online te vinden en gratis te downloaden voor gebruik in Excel of om te printen. Net wat jij gemakkelijk vindt.

Tip 10: Hootsuite en Facebook planner

Om te voorkomen dat jij steeds de tijd in de gaten moet houden om op het juiste moment content te delen, kun je in Facebook een bericht plannen en met Hootsuite kun je Twitterberichten inplannen. Hootsuite is de eerste maand gratis en heeft veel extra voordelen, dus probeer het gewoon eens uit.

Laat me weten of deze tips nuttig waren voor jou. Ook als je nog vragen hebt, dan hoor ik het graag. Ik denk graag met jou mee om waardevolle content te bedenken voor jouw bedrijf.

Veel succes!

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s